БЕСМИСЛЕНОСТ СИСТЕМА 48 - ПРЕСИПАЊЕ ИЗ ШУПЉЕГ У ПРАЗНО

Објављено: 13.10.2019.

 

Општина Апатин је успоставила Систем 48, у циљу што ефикаснијег рада и боље комуникације са грађанима. Овај Систем, како стоји на општинском сајту, „представља јединствен информациони систем, којим се у року од само 48 сати решавају проблеми грађана, те да он служи за боље управљање општином и квалитетнијом контролом јавних предузећа“. Такође је наведено и да је у потпуности у функцији грађана, који помоћу њега лакше и брже решавају проблем из домена комуналних предузећа.

-За решавање проблема грађана, довољан је један једини телефонски позив, СМС или е-маил порука. Цео систем је осмишљен да би Вама био на услузи и као такав Вам стоји на располагању 24 сата дневно.По цени локалног разговора можете пријавити проблем током 24 сата 365 дана годишње. У најкраћем року дежурне службе јавних предузећа излазе на терен. У року од 48 сати ћете добити одговор о статусу решавања Вашег проблема, наведено је на општинском сајту о функционисању Система 48.

У ПРАКСИ, ДРУГА ПРИЧА

Међутим... Упракси, често, потпуно друга прича. Нити се одговор  добија у року од 48 сати, нити се проблем решава у року од 48 сати. Често се поруке негде „изгубе“, јер нити се појављују у „прегледу захтева“, нити се добије одговор на њих (проверено, из прве руке). Чести су и одговори типа „ваша пријава је примљена и прослеђена...“ и на томе углавном остаје. Махом на свим пријављеним (и објављеним) порукама врло брзо осване статус „решен“, а што проблеми остају, кога брига! Иста путања је и ако питање поставите на адресе „питајте председника“ или „питајте директоре јавних предузећа“. У недостатку друге врсте комуникације, проверавали смо да ли ова функционише. И прошли исто. Без трага о послатој поруци, без одговора, без појављивања поруке у „прегледу захтева“. Једноставно, као да је бачена у канту за отпад! Једино што, колико-толико функционише, ваљда због законом запрећених казни, су питања из области доступности информација од јавног значаја. 

Све у свему, утисак је да би Систем 48, наслеђен од претходне власти, ова нова власт најрадије укинула, али је свесна непопуларности тог потеза, те га је задржала, реда ради. Јер се, само формално, грађанима даје значај да  су им све службе приступачне, да могу да питају, захтевају, обрате се, а у суштини, судећи и по одговорима и по оним питањима која се ни не приказују у прегледу захтева и на која се не дају одговори, овај Систем ни не треба да постоји. Било би боље угасити га, него га држати оваквог, бесмисленог и празног.

ПИТАЊА И БЕСМИСЛЕНИ ОДГОВОРИ

Уосталом, довољно је прегледати неколико последњих захтева и питања, датуме кад су постављени и одговоре, по којима се види колико се придаје значаја проблему грађана.

Данима, као најновије, стоји питање постављено 5. октобра. Везано је за игралиште у улици Др Младена Стојановића, за које грађанин наводи да је уништено и моли да се поправе уништени реквизити. До данас, на ово питање није дат ни један одговор. Занимљиво да је и 26. јула постављено исто питање за ово игралиште где је наведено да су љуљашке покидане, остале играчке уништене, као и корпе за смеће. У одговору је наведено да је „комунална инспекција дала налог за уређење игралишта“!

Трагом питања обишли смо поменуто игралиште. Отац, кога смо затекли са дететом на љуљашци, нам је објаснио да је „неко“ поправио љуљашку, али да је неколико реквизита и даље без ручки, те се не могу користити, али нико није долазио да их поправи. Осим расутог шљунка по мекој подлози, за чега каже да је велики проблем за повређивање деце, нисмо приметили веће проблеме на овом игралишту.

Да ли се грађани ретко обраћају путем Система 48, или се не објављују сви захтеви не знамо, тек следеће питање је постављено још 19. септембра. Наш суграђанин је констатовао да су „између С-6 i С-7 пси ископали рупе и нападају децу и пролазнике, да ово траје већ месецима а да нико ништа не ради и да то никога не интересује. Такође је нагласио да „ови што хватају псе, овде не долазе“.

Путем Система 48 одговорено му је, након више од недељу дана, да је „акција хватања паса обављена 25.09.2019. године“.

И та штура и безлична реченица, која је стигла пуно дана касније зове се одговор на овако комплексно питање о евидентном проблему грађана у „есовима“ који СВАКОДНЕВНО имају проблема са псима луталицама. Да ли је могуће да надлежни не знају за то? Да ли је могуће да месецима игноришу апеле бројних суграђана, на друштвеним мрежама, управо на ову тему? Очигледно, јесте. И очигледно је да НЕ ЧУЈУ оне којима су ДУЖНИ да полажу све рачуне о свом раду и одлукама, па и оне, њима најбаналније, РЕШАВАЊЕ ПРОБЛЕМА ПАСА ЛУТАЛИЦА. А реченица да је акција била 25. септембра је у рангу одговора „баш нас брига“.

За илустрацију издвајамо и питање нашег суграђанина, од 20. августа, који је навео да је у улици Николе Тесле 33 тротоар запуштен, пун траве и корова, те позвао инспекцију да нешто предузме тим поводом. У одговору је штуро и потпуно нејасно наведено: „Кућа на тој адреси је празна и напуштена. Предузећемо све мере које нам стоје на располагању.“


Које су то мере, да ли су предузете и шта је конкретно урађено, не знамо. Зато смо, скоро два месеца после пријаве, отишли на поменуту адресу и фотографисали тротоар. И даље је у трави и корову. Ништа се није променило. И 10. октобра све је исто, као и тог 20. августа, када је пријава објављена...

На апел мештанина Сонте, постављен 4. јула, а у коме се наводи: „Молим Вас да ХИТНО интервенишете у Сонти, где је чопор паса, њих око дванаест, синоћ напало децу у улици Милоша Обилића. За мало је избегнута трагедија. Учините нешто, молим Вас... Овај чопор паса терорише цело село и само је питање кад ће неко настрадати...“.  

Колико је апел озбиљно схваћен од надлежних и да ли је проблем решен, па још у обећаном року од 48 сати, закључите из одговора надлежних: „Акција хватања и збрињавања паса обављена је у Сонти 17. јуна, а следећа акција је планирана крајем месеца.“ Из овог и оваквог одговора све је јасно. Сав бесмисао постојања Система 48 и одговора који се дају...  

Милан Пајић је, 1. јула поставио питање да ли неко из комуналног може да покоси плац где је била кућа коју је општина срушила, на адреси Владе Ћетковића 86 или 88 у Апатину? Још је додао да је плац зарастао у коров и да се на њему скупљају пси луталице.


Уместо конкретног, наш суграђанин је добио један неодређен и уопштен одговор да је „увидом у документацију констатовано да је реч о приватном поседу – парцели, те је власник дужан да исту одржава“. Добро, сазнадосмо што није питано – да је плац приватни посед и да власник мора да га одржава. Али не добисмо одговор – како решити проблем који евидентно постоји? Питање је постављено 1. јула.  Проверили смо да ли је нешто, у међувремену, урађено. Фотографије, настале пре пар дана, говоре да није. Ни од стране комуналног, ни од стране власника, који је морао да буде обавештен, обавезан и, на крају, и кажњен...


Из ових примера намеће се закључак да преписке преко Система 48, углавном, не производе – ништа. Нити знате кога питате, нити знате ко вам одговара, често ни шта вам одговара. Примљено, биће, видећемо, проследићемо, евидентирали смо, предузећемо мере, кад се створе услови... Пресипање из шупљег у празно. Нешто са трагом, доста тога и без трага. А мандати теку...

Ј.Миљуш